Webshops – kans dat bezoeker klant wordt

Egmont-Petersen

Webshops

Sinds Internet zijn intocht begon zijn er talrijke webshops opgezet. Sommige webshops bedienen een nichemarkt, in veel gevallen heeft men zo’n kleine webshop naast andere werkzaamheden. Andere webwinkels hebben omzetten van vele honderden miljoenen Euro’s of Dollars. Het beeld van webshops en webwinkels is dus heel divers.

 

Bereken en verhoog kans dat een bezoeker koopt

Wanneer je webshop goed vindbaar is via zoekmachines, dan is de vervolgvraag hoe een bezoeker in je webwinkel ook klant wordt. Het is een klik, en een bezoeker beslist misschien in minder dan 10 seconden of hij of zij blijft kijken, of toch naar een andere website gaat.

Als webshop eigenaar wens je natuurlijk dat een bezoeker op je site blijft, en iets van je webshop koopt. Het is een kans, een waarschijnlijkheid, dat de bezoeker iets koopt in je webshop. Deze kans hangt af van wie de bezoeker is (het profiel), en hoe aansprekend je webshop is.

Het is mogelijk om de kans te berekenen dat een bezoeker iets koopt. Je kan vervolgens met kansmodellen berekenen waar deze kans van afhangt:

  • Wie is de bezoeker?
  • Via welke link kwam de bezoeker in je webshop terecht?
  • Welke items in je webshop spreken bezoeker het meest aan?
  • Welke customer journeys in de webshop leiden tot een grotere kans op aankoop?